Sunday, October 4, 2009

Perlu ke melenting bila di kritik?

Kali ni aku nk membebel plak pasal knapa org2 atau manusia ni pantang di kritik..mesti melenting punya la..aku pun xterkecuali jugak la..aku bg contoh kes aku ni..aku sejak puasa yg baru2 ni..aku mmg suka msk..tapi yg tak bestnyer..bapak ku ni suka dok komen2 negatif kt aku…xcukup bhan la..xkaw la..kurang msin la..ape lah..pening kpala aku..xde mood trus nk msk..hihi..mungkin korang ada jugak mengalami perkara yang sama..

Apa yang aku dpt tafsirkan kembali kritikan2 negatif tu snbrnyer nk mengajar kita supaya jd lebih baik..masak lebih sedap n perfect (kata bapak aku la).. aku tak nafikan tu..namun..kita sbgai manusia..selalunya dahagakan pujian dan penghargaan dr org yang tersayang..bapak aku ni cntohnyer..susah nk puji aku tau..sedih sgt..dia komen pon yang pedih2 je..tpi sbnrnya itu yang menjadi perangsang aku utk usaha lbih gigih lagi..

Kita kalau nk berjaya..kita kena tukarkan kritikan negatif tu sbg perangsang dan cuba la tahan telinga skit n jadi cool je..kita pun hepi..xmau la sedih2 kan..rosak kan hari kita je.. kalau nk lebih hepi jgn la dok pikir sgt kritikan tu..cuba la pikir benda yang hepi2 je..n cool je sentiasa..esok2 kita lupa la kritikan yg pedih menusup ke dlm hati tu..hehe..

Bak kata2 dlm squeqry.com –“ Sebab kita tak bermotivasi adalah kerana kita selalu mengingat perkara-perkara yang menyakitkan hati kita.”

Kesimpulannya..jangan melenting sgt bila di kritik dan jgn pikir sgt sAkit hati tu ok..kritikan tu ada baiknya utk naikkan semangat dan sedarkan kita dr anganan..peace!

No comments: